Motorcykelulykker, sporafsætning

Motorcykler opfører sig forskelligt afhængigt af hastigheden. Fra 0-15 km/t er det væsentligst føreren der laver ligevægten, mellem 15 og 40 km/t er der begyndende stabilitet hidrørende fra hjulenes manglende tilbøjelighed til at afvige fra det vertikale plan.

Ved ekstreme hastigheder, der afhænger af motorcyklen, sadeltasker, slidte dæmpningskomponenter og det omgivende miljø (vind & vejr), kan ustabilitet atter opstå med det fænomen vi kender som ”wobling”, en kraftig rystelse, der mest af alt ligner et system i sin cyklisk egenvinkelfrekvens.

De spor der eventuelt kan findes på vejen ved åstedsundersøgelse kan derfor have vidt forskellig fremtoning, og den manglende entydighed kan gøre at sporene regnes for uvedkomne eller ubetydelige.

motorcykelulykker

En anden væsentlig afvigelse fra sporafsætning fra biler er selve væltningen, der medfører en varieret kontakt med underlaget, ligesom den del af motorcyklen, der er i kontakt med vejen, varierer med motorcyklens tendens til at rotere såvel vertikalt som horisontalt.

Endelig er det ikke i lighed med biler enten ”dæk” eller ”metal”, der udgør den ene kontaktflade, men dertil fibermaterialer fra kåber, sidetasker mv., samt diverse letmetalkomponenter.

Der er udført flere forsøg for at finde en amiddel for hele kureforløbet, idet en sådan værdi sammen med beregning af energitabet ved rotationen vil kunne danne baggrund for en hastighedsberegning.

motorcykelulykker_pic