Soft Toil Tire Model

– energitab ved kørsel på vertikal deformerbart underlag

soft_soil_tyre_model

Introduktion

Soft Soil Tire Model er udviklet af M.G. Bekker på Michigans Universitet, idet Lunar Rover som første (kendte) køretøj skulle køre på månens overflade. Idet Bekker ikke antog, at månefartøjer kørte med hastigheder, der ville medføre udskridning, skal den del suppleres med Janosi og Hanamotos udtryk for sideværts resistens.

For at fortrænge/komprimere den jord, det sand eller andet, der er foran hjulet, bruges kraften

formel_soil_tyre_model

hvor z er den vertikale sammentrykning, z0 er den vertikale sammentrykningskonstant, n er nedsynkningseksponenten, A er arealet (i PC-Crash = 1) og k er arealkonstanten.

I PC-Crash anvendes som defaultværdier:

soft_soil_tyre_model_ligning

Den originale Janosi og Hanamoto ligning siger:

soft_soil_tire_model_ligning2

og i PC-Crash anvendes

soft_the_soil_ligning3

hvor μ0 er den initiale friktionskoefficient, μmax den højest mulige friktionskoefficient, s er længden af udskridningen og k er skridningskonstanten.

I dialogvinduet er der således to ”k’er”, hvor den øverst til venstre er arealkonstanten og nederst til højre er skridningskonstanten.

Kurvekørsel
Nedenfor vist ses en Fiat 500, der med 70 km/t tvinges ud i maksimalt styreudslag på et plant areal med en teoretisk mulig deceleration på 8 m/s2.

Bilen bremses ikke.

På tidspunktet hvor baghjulsudskridningen ophører (t ~3 sekunder) har bilen en hastighed af 33,5 km/t.

soft_soil_skema

Soft Soil Model (PC-Crash)
Bilen står nu stille efter 3,8 sekund og 37,2 meter, på hvilket sted bilen øverst kører 43 km/t.
Der ses samme signifikante forskelle ved samtidig bremsning.

kurve_kørsel_

soft_soil_kurve